Max hamburger fyller 50 år: - Vi skal være et familieforetak i mange generasjoner

Oslo 14.06.2018 08.00 (Oppdatert 07.01.2020 08.48) Den svenske familiebedriften MAX Burgers fyller år. Den 14. juni for 50 år siden åpnet Curt Bergfors, med samboeren Britta Fredriksson, luken i den første grillen på hjørnet av Uno-X-gatekjøkkenet i Gällivare. Dette ble den første MAX-restauranten. Mange år senere har MAX restauranter på over 130 steder i Sverige, Norge, Danmark, Polen og Egypt. Fra 14. juni til 17. juni feires bursdagen på alle MAX-restaurantene med en rekke forskjellige bursdagstilbud.

– Jeg er utrolig stolt over det som våre engasjerte medarbeidere, sammen med oss i familien Bergfors har fått til i løpet av disse første femti årene. Mitt mål er at MAX skal være en familiebedrift i minst seks generasjoner. For å gjøre det mulig, må vi fortsette å jobbe for bærekraftig utvikling og være et sosialt ansvarlig selskap, mens vi fortsetter å utvikle de beste burgerne og grønne muligheter, sier styreleder og grunnlegger Curt Bergfors.

I de første årene ekspanderte MAX forsiktig. I 1970 ble det åpnet en grill i Skellefteå, på folkemunne kjent som "Krysset". I 1971 åpnet man i Luleå. Deretter fikk Sveriges første hamburgerkjede navnet: MAX - etter Curt Bergfors kallenavn. I 1982 ekspanderte MAX utenfor Norrbotten og åpnet på Drottninggatan i Stockholm. Da McDonalds valgte å stenge i Luleå og Umeå i 1991, etter hard konkurranse fra den lokale aktøren, overtok MAX lokalene. Da rapporterte til og med den amerikanske TV-kanalen CNN om det. På 2000-tallet gikk ekspansjonen raskt. I 2001 ble det åpnet åtte nye MAX-restauranter, og kjeden ble landsdekkende. Utbyggingen har bare fortsatt, og i dag er det 118 restauranter i Sverige. Onsdag 13. juni åpner enda en restaurant i Lockarp, Malmö, og fredag ​​15. juni får Strömstad sin andre MAX-restaurant. MAX har vært i Norge siden 2011 og siden 2012 i Danmark. I fjor ble MAX etablert i Polen og Egypt.

Prosjekter i utviklingsland
I dag har MAX ca. 5.000 heltids- og deltidsansatte. De har fra begynnelsen jobbet aktivt med å ansette personer som sliter å komme inn på arbeidsmarkedet. Siden begynnelsen av 2000 er det jobbet systematisk for å rekruttere mennesker med forskjellige funksjonsnedsettelser. Opptil 150 ansatte har hittil fått jobb gjennom Samhall til sysselsetting hos MAX.

Siden 2006 har 7-10 prosent av MAX netto overskudd blitt tildelt prosjekter i utviklingsland. Summen er opp til en kvart milliard. I 2009 ble stiftelsen Rättvis Fordelning dannet. Dette skal sikre at 7-10 prosent av årsresultatet går til en rettferdig fordeling til trengende mennesker over hele verden.

Verdensledende innen bærekraft
MAX er verdensledende innen bærekraft og arbeidet har lange tradisjoner. Allerede vinteren 1969 gjennomførte MAX den første miljøinvesteringen, da Curt Bergfors valgte å investere i en returbeholder for å gjenvinne bølgepapp i stedet for å kjøpe vinterdekk til bilen. MAX var den første restaurantkjeden i verden til å klimamerke menyen. De begynte å klimakompensere hele virksomheten gjennom treplanting i 2008. Så langt har 1,5 millioner trær blitt plantet i Afrika. I januar 2016 kom Green Family og klimaomstillingen av menyen, med introduksjonen av vegetar- og veganmeny. Dette ble selskapets mest vellykkede lansering noensinne.

Den 14. juni tar MAX det neste steget i bærekraftig arbeid, da er alle burgere er klimapositive. Hver burger bidrar til å redusere klimapåvirkningen. MAX har kartlagt utslippene ned til minste detalj, fra bondens jord til gjestens bord, inkludert ansatte og besøkende til og fra restaurantene. For disse utslippene, plantes trær som binder 110 prosent utslipp.

– Vi vet at vi er en del av problemet, og sammen med våre gjester kan vi nå være en del av løsningen. Ved å kompensere for mer enn vi slipper ut, reduseres innholdet av karbondioksid i atmosfæren. Hver bit av en MAX-burger bidrar dermed til et bedre klima, sier Richard Bergfors CEO i Max Burger.

Grønne burgere
– Samtidig er det utrolig viktig at vi fortsetter å redusere utslippene våre. Så det beste vi kan gjøre for klimaet er å sørge for at våre grønne burgere smaker minst like godt som våre kjøttburgere. Vårt mål er at i 2022, vil hvert annet måltid som selges, være noe annet enn rødt kjøtt, sier Christoffer Bergfors, Vice President og Sverige-sjef.

MAX Burgers ledes av Bergfors familien; Curt Bergfors, styreformann, Richard Bergfors, konsernsjef og Christoffer Bergfors, nestleder og sjefsjef. Selv medgrunnlegger Britta Fredriksson er aktiv i selskapet. MAX restauranter hadde en omsetning på 3,2 milliarder kroner i 2017, hvorav 3 milliarder kroner i Sverige.