MAX tar ansvar – over 50 års arbeid for bærekraft

Helt siden starten i 1968 har MAX vært en svensk familieeid bedrift. Målet for oss som familiebedrift er å fortsette å være her i mange generasjoner. Vi ønsker å være et bærekraftig selskap i et bærekraftig samfunn og et forbilde i bransjen. I tillegg til det omfattende miljøarbeidet ønsker vi å ta sosialt ansvar der vi ser den enkeltes muligheter.

Hva vi mener med ansvar

MAX eksisterer for å gjøre verden litt bedre. Det gjør vi ved å servere de beste burgerne, laget av råvarer av høyeste kvalitet av engasjerte medarbeidere. Vi har en bred definisjon av bærekraft, som omfatter sosialt ansvar, mat samt å være klimapositive. Miljøtankegangen startet allerede i 1968, da Curt og Britta serverte den første burgeren i Gällivare og MAX startet sin reise. Miljøarbeidet har blitt prioritert hele veien, i valget mellom vinterdekk og motorvarmer til bilen, eller ved innkjøp av en aluminiumskasse for å ta vare på bølgepapp. Blant de mange tiltakene kan nevnes at vi tidlig sluttet å bruke foliepapir, folieformer og skumformer. I dag gjennomsyrer bærekraft hele MAX' organisasjon, og vi prøver å ta hensyn til bærekraftspørsmål i alle beslutninger.

MAX gjennomfører bransjens mest omfattende analyse av klimaavtrykket ved å beregne utslippene for hele verdikjeden. Fra bondens jord til gjestens bord. Dessuten tas reiser med i kartleggingen, både medarbeidernes reiser til og fra jobb, gjestenes reiser til og fra restauranten samt tjenestereiser, iberegnet flyreiser.

Fremfor alt jobber vi konsekvent for å redusere klimaavtrykket ved å redusere utslippene. Den største innsatsen er Green-familien med grønne burgere, som vi lanserte i 2016 da vi femdoblet antall grønne måltider på menyen. Siden da har salget av de grønne alternativene økt med 1000 %, noe som gir en kraftig reduksjon i klimapåvirkningen.

Utslippene som vi ennå ikke kan redusere, klimakompenserer vi for. Det begynte vi med allerede i 2008. Siden i fjor har vi kompensert for 10 % mer enn det vi slipper ut. Engasjementet i klimaspørsmålet har ført oss frem til å bli verdens første klimapositive matbedrift med en klimapositiv meny.

Oppmerksomhet og priser

Både i Sverige og internasjonalt regnes MAX som ledende på bærekraft, og her kommer noen flere holdepunkter for hvordan MAX jobber for et bedre miljø:

2019

- Fast Company Magazine rangerer for andre gang MAX som et av verdens mest innovative selskaper. Denne gangen for arbeidet med og satsingen på å bli klimapositive.

- Fast Company kårer også klimapositiv til en idé som fortjener en finaleplass i "World Changing Ideas Awards 2019".

- MAX vinner utmerkelsen "Årets Briljanta Idé" av tidsskriftet Fast Food Magazine for arbeidet og satsingen med klimapositiv.

- Via stiftelsen Rättvis Fördelning har MAX bidratt med 267 millioner kroner (før skatt) til prosjekter for trengende mennesker rundt omkring i verden (2006–2019).

- MAX beslutter å redusere andelen og antallet engangsemballasje av fossil plast og erstatte dem med plantebaserte engangsmaterialer.

2018

- Fler produkter till Green-familjen lanseras. Återigen succé!

- MAX lanserar världens första klimatpositiva meny.

- MAX utses av den brittiska finanstidningen CFI.co till "Most Sustainable Restaurant Chain Europe - 2018"

2017

- Christoffer Bergfors vinner priset- Hållbart Ledarskap som delas ut av NMC.

- MAX ersätter konkurrenter på Liseberg tack vare starkare hållbarhetsarbete.

- MAX Hamburgerestauranger byter namn till MAX Burgers, eftersom det finns så mycket gott att servera mellan två bröd som inte är nötkött och för att företaget finns etablerat internationellt.

2018

- Flere produkter til Green-familien blir lansert. Suksess, nok en gang!

- MAX lanserer verdens første klimapositive meny.

- MAX kåres til "Most Sustainable Restaurant Chain Europe – 2018" av den britiske finansavisen CFI.co.

2017

- Christoffer Bergfors vinner prisen Bærekraftig Lederskap som deles ut av NMC.

- MAX tar over for konkurrenter på Liseberg takket være sterkere bærekraftarbeid.

- MAX Hamburgerrestauranter bytter navn til MAX Burgers, fordi det finnes så mye godt å servere mellom to brød som ikke er storfekjøtt, og fordi selskapet har blitt etablert internasjonalt.

2016-2018

- MAX ble bransjens beste i Svensk Hållbarhetsranking, tre år på rad.

2016

- Greenfamilien ble lansert, den største lanseringssuksessen i MAX' historie.

2015

- Real Leader kårer Richard Bergfors til en av de 100 mest visjonære i Sverige.

- Utvider samarbeidet med Samhall når det gjelder rekruttering og renhold.

2014

- Sammen med Tesla bygger vi de første superchargestasjonene i Sverige.

2011-2019

- MAX bransjens beste i Sustainable Brand Index, ni år på rad.

2011

- Richard Bergfors vinner Young Presidents' Organization CSR Award (Corporate Social Responsibility Award for Leadership).

- Arla Guldko for miljøarbeid.

- Fast Company Magazine rangerer MAX som et verdens mest innovative selskaper for klimamerkingen av menyen.

2010

- Vi begynner å gjenvinne mer effektivt. Frityrolje blir for eksempel til biodiesel.

- Visa Vägen-prisen, Samhall.

2009-2018

- MAX bransjens beste i Sveriges Grönaste Varumärke, sju år på rad.

2009

- MAX vinner den globale miljøprisen – Green Awards.

- Stiftelsen Rättvis Fördelning ble grunnlagt for å sikre at 7–10 % av MAX' årlige nettofortjeneste går til prosjekter for trengende mennesker rundt omkring i verden.

- Sir Paul McCartney fremhever særlig klimamerkingen vår som et av fire viktige tiltak i verden for et mer bærekraftig forbruk.

2008

- Vi ble verdens første restaurantkjede til å klimamerke menyen og klimakompensere fra bondens jord til gjestens bord.

- Vi går over til 100 % vindenergi og bygger flere energieffektive restauranter.

- MAX vinner Stora livsmedelspriset.