Dansker foretrekker burgere uten rødt kjøtt
04.07.2023 12.39 (Oppdatert 01.10.2024 07.52)MAX publiserer sin bærekraftsrapport for 2022. Klimapåvirkningen per omsatt krone fortsatte å falle for niende år på rad, og andelen emballasje av fornybart materiale økte til 94 %. Målet om «annethvert solgt måltid uten rødt kjøtt» ble nådd i Danmark, mens det i Sverige, Norge og Polen fremdeles mangler noen prosentenheter.
MAX reduserer klimapåvirkningen i hele verdikjeden per omsatt krone for niende år på rad. Ifølge beregninger fra World Resources Institute som kom i 2022, har MAX også, sammen med gjestenes menyvalg, redusert matens utslipp med 30 prosent per 1000 kcal mellom 2015 og 2021. Denne reduksjonen på 5 prosent per år for matproduksjon er litt raskere enn MAX’ eget mål om 4 prosent per år, som de anser for å være i tråd med FNs -gradersmål fra Paris.
- En stor takk til gjestene våre, som fortsetter å velge gode burgere med lav klimapåvirkning, og til alle medarbeiderne våre på restaurantene, som lager dem. Til sammen har dere redusert matens klimapåvirkning med 30 prosent per 1000 kilokalorier på 6 år. Jeg vet ikke om noen restaurantkjede i verden som har hatt en raskere klimaomstilling, sier Kaj Török, bærekraftssjef hos MAX Burgers.
I april i fjor ble MAX’ kyllingmeny kraftig fornyet, og det har hjulpet restaurantkjeden med å komme nærmere målet om at annethvert måltid skal være noe annet enn rødt kjøtt. I Sverige lå tallet på 45 prosent i 2022, mens man i Danmark havnet på hele 51 %.
- Det var vår største satsing på kylling noensinne. Vi brukte mye tid på smak og konsistens og fant til slutt en perfekt sprø panering og saftig kyllingfilet. I 2022 økte kyllingsalget med 56 %, noe som ble en bekreftelse på at vi virkelig har lykkes med smaken, sier Jonas Mårtensson, som er sjefskokk hos MAX Burgers.
I og med overgangen til ny emballasje som har skjedd suksessivt i løpet av 2022, og som fortsetter i 2023, øker andelen av fornybare materialer til hele 94 %. Tallet kan sammenlignes med 2021, da det lå på 86 %. Med den nye emballasjen har man også gjort et nytt designgrep.
MAX’ bærekraftsår 2022 oppsummert:
- Salget av måltider uten rødt kjøtt har i 2022 fortsatt å øke til en andel på 45 prosent, mot 40 prosent i 2021.
- Ifølge World Resources Institute har matens utslipp hos MAX blitt redusert med 30 prosent per 1000 kcal mellom 2015 og 2021. Klimapåvirkningen per omsatt krone fortsatte å minske for niende år på rad. Totalt øker utslippene, i og med at MAX’ totale salg fortsetter å øke, men de blir lavere per solgt kalori.
- Siden 2008 har MAX plantet cirka 3,4 millioner sertifiserte trær i tropene, som binder CO2 fra atmosfæren når de vokser. Dette tilsvarer et areal på cirka 10 000 fotballbaner, eller å fjerne 450 000 fossildrevne personbiler fra veiene på ett år.
- Andelen sukkerfri brus fortsatte å øke til 42 prosent (38 prosent i 2021).
- Samarbeidet med Samhall fortsetter i forbindelse med renhold og for å fremme mangfold på arbeidsplassene.
- Fra 2006 har MAX donert 7–10 prosent av det årlige nettooverskuddet til fattigdomsbekjempelse, og i 2009 grunnla de stiftelsen Rättvis Fördelning. Hittil har MAX satt av 377 millioner kroner før skatt til stiftelsen Rättvis Fördelning.
- I Polen har MAX ansatt 36 ukrainske flyktninger som et ledd i arbeidet for ansvarlig virksomhet.
- I løpet av året har antall restauranter med ladestasjoner for elbiler økt til 35, og gjestene våre ladet til sammen 8,4 millioner kWh, noe som tilsvarer 1164 ganger rundt jorden.
- MAX vant prisen «Sveriges grönaste varumärke» i sin bransje for 13. år på rad.
- MAX vant «Sustainable Brand Index» i sin bransje for 13. år på rad.