Først i verden: MAX Hamburger blir klimapositive
Oslo 06.06.2018 09.00 (Oppdatert 01.10.2024 07.52) MAX Hamburger blir de første i verden som serverer klimapositive burgere. Dette innebærer at hver bit en gjest tar hos MAX, bidrar til å redusere karbondioksid i atmosfæren. Selskapet har kartlagt sine utslipp av klimagasser i helt ned til minste detalj, fra bondens jord til gjestens bord, inkludert personalet og gjestenes reiser til og fra restaurantene. Nå kompenserer de disse utslippene til 110 prosent.- Klimatrusselen er en av våre største utfordringer. Om vi skal nå FNs klimamål og holde den globale temperaturøkningen under 2%, må mennesker og selskaper hjelpe til. Det holder ikke lenger å redusere utslipp av CO2, eksisterende utslipp må også ryddes opp i. Vi vet at vi er en del av problemet og sammen med våre gjester kan vi nå være en del av løsningen, konstaterer Richard Bergfors, vd hos MAX Burgers.
MAX fortsetter å jobbe konsekvent for å redusere sine utslipp. Blant annet ved å redusere energiforbruket og gjøre menyen mer klimavennlig med flere gode vegetariske og veganske alternativer. De utslippene man ennå ikke har klart å redusere, blir klimakompensert via treplanting. Så langt har MAX plantet om lag 1 500 000 trær. Nå begynner de å kompensere for mer enn de faktiske utslippene, så hver gang noen spiser på MAX, reduseres karbondioksidet i luften..
- I disse dager er det femti år siden våre foreldre åpnet den første MAX-restauranten i Gällivare. Dette ønsker vi å feire med å ta et steg videre i vårt arbeid for bærekraft, slik at vi som selskap kan leve videre i flere generasjoner. Hva kan vel være bedre enn å bidra til å redusere klimatrusselen, sier Christoffer Bergfors, sjef for MAX i Sverige.
MAX har fått hjelp av E&Y for å sikre at man får korrekte målinger av sine utslipp. Den svenske burgerkjeden blir også den første i verden til å oppfylle den globale CO2-nøytrale standarden ISO 14021.
- VI innser at det beste vi kan gjøre for klimaet akkurat nå, er å sørge for at våre grønne burgere smaker like godt som våre kjøttburgere, samtidig som vi lanserer en klimapositiv meny. Vi håper at vi kan inspirere flere bedrifter og selskaper om å lansere klimapositive produkter og tjenester. Dersom flere hjelper til så er det mulig å oppnå klimamålet. Vi er overbeviste om at våre gjester og andre forbrukere foretrekker selskaper som tar ansvar for miljøet og vår fremtid, sier Richard og Christoffer Bergfors. - Derfor har vi startet clipop.org – en nettside hvor man kan finne klimapositive produkter og tjenester.
Bak clipop.org står MAX og den New Zealandske bildelingstjenesten MEVO, som også har en klimapositiv tjeneste. Initiativtakerne håper at flere selskaper og organisasjoner vil melde seg på. Målet er at 10 selskaper som er større enn MAX innen 2022 skal ha lansert egne klimapositive produkter.